مـباهـلـه

 

کینه داشتن و بد بودن قریش با بنی هاشم :

1.     تاریخ نشان میدهد که قریش همیشه با بنی هاشم بد بود و حتی در زمان حیات پیامبر(ص) هم با صراحت یا کنایه و یا اشاره آنها را اذیت میکردند.(1)

1. روزی رسول الله (ص) فرمودند:

عده ای هستند که مرا در باره اهل بیتم اذیت می کنند پس انصار قیام کرده ومسلح وآماده جنگ شدند.

و از محب طبری و بزاز نقل کرده که روزی قریش بر بنی هاشم عیب جویی کرده و گفتند: درخت گاهی در مزبله می روید (یعنی نعوذ باالله کنایه به پیامبر است که از بنی هاشم در آمده است) که این سخن رسول الله (ص) را غضبناک نمود.(2)

به همین اصل قهرا قریش از خلافت بنی هاشم راضی نبودند و می کوشیدند که خلافت را از بنی هاشم بگیرند.(3)


2. عمر ابن خطاب: قسم به خدا ای ابن عباس حقیقتا علی (پسر عموی تو) سزاوارترین مردم است به خلافت و لکن قریش نمی تواند او را ببیند.(4)


3. در جریان جیش یمن ،«بریده» را وادار کردند که پیش پیامبر از علی شکایت نمایند تا بدین وسیله محبت پیامبر نسبت به علی کم شود.(5)


4. پیامبر(ص): اهل بیت من بعد از من از دست امت کشتارها و دربدری ها خواهند دید.(6)


5. امیرالمومنین علی (ع) فرمودند:

قریش (مهاجرین) هر کینه وعداوتی که با پیامبر داشتند در باره من اظهار نمودند و در باره اولاد من نیز اعمال خواهند کرد. مرا با قریش چه کار بود من با آنها به امر خدا و رسولش جنگیدم.(7)

 


1)ینابیع الموده ص156و157و2220

2)همان

3)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج3/ص283-ینابیع الموده ص273

4)تاریخ یعقوبی ج2/ص137

5)ینابیع الموده ص226و253

6)النصائح الکافیه ص111-ینابیع الموده ص111

7)ینابیع الموده ص111

نظرات  (۲)

۲۷ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۴۷ سیّد محمّد جعاوله
عالی بود
ممنونم.
پاسخ:
سپاس دوست عزیز
بسیار عالی و مستدل
ممنون


سربزنید