مـباهـلـه


نویسنده

علی حسینی میلانی

زبان

عربی

موضوع


تفاسیر (سوره آل عمران. آیه مباهله)

علی بن ابی طالب(ع)، امام اول، 23 قبل از هجرت - 40ق. - اثبات خلافت 


ناشر

الحقائق

مکان نشر

ایران - قم

سال نشر

1429ق


آیة المباهلة، کتابی است به زبان عربی، نوشته سید علی حسینی میلانیبا موضوع کلام شیعه.نویسنده، در این کتاب در پی تفسیر آیه مباهله و بیان دلالت آن بر امامت و ولایت امیرالمؤمنین بعد از پیامبر خدا(ص) است. او برای اثبات این مقصود از روایات اهل سنت بهره می‌برد و گاهی متعرض کلمات بزرگان آن‌ها نیز می‌شود...

......................................................................................................................


معرفی کتاب « مباهله در مدینه »

مباهله در مدینه

نویسنده: پروفسور لویی ماسینیون


مترجم: دکتر محمودرضا افتخارزاده


تعداد صفحات:۱۳۰


مباهله در مدینه تألیف پرفسور لویی ماسینیون اسلام شناس برجسته و نامدار فرانسوی است .این اثر پژوهشی توسط کلیسای کاتولیک ممنوع اعلام شد چراکه در آن به حقانیت آیین اسلام اعتراف گردیده است . مترجم بر این کتاب مقدمه ای مفصل نوشته است که مورد نقد محافل فرهنگی درون مرز قرار گرفته است. کتاب مباهله در مدینه سندی است از رفتار مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت در گفتگوی میان ادیان.در این کتاب حقایقی از تورات و انجیل مبنی بر حقانیت اسلام نقل گردیده که مورد ناخشنودی واتیکان قرارگرفته است.


............................................................................................................................


«امام علی (ع) و خوارج»


علامه سیدجعفر مرتضی عاملی بعنوان بزرگ مورّخ زمانه، دارای آثار تاریخی بسیاری است که در عصر حاضر، افقی نو فراروی خواننده قرار می‌دهد که مبتنی بر مبانی کلامی و روائی شیعه است. کتاب «امام علی (ع) و خوارج»، یکی از آثار ایشان است که به کالبد شکافی و جریان شناسی «خوارج» از گذشته تا به امروز می‌پردازد. ایشان با اجتهاد بی‌نظیری که در منابع دسته اول تاریخی و فرمایشات أمیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌کنند، فضای فکری، فرهنگی، سیاسی دوران حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را مورد مطالعه قرار داده و در خلال آنها به مهم‌ترین پرسش‌های تاریخی درباره خوارج پاسخ می‌دهد. بررسی علل روانشناختی و جامعه‌شناختی، شکل‌گیری و گسترش این طرز فکر، تحلیل دیدگاه‌ها و روش‌های امام علیه‌السلام برای تقابل با این جریان و در نهایت هم ارزیابی سیاست‌های معاویه در این مورد، از دیگر مباحثی است که این کتاب را «جامعیت» بخشیده و آن را از امثالش متمایز می‌کند. این کتاب را محمد سپهری در 682 صفحه به فارسی ترجمه نموده است.


....................................................................................................................


ویژگیهای اخلاقی در شخصیت حضرت علی (ع)

نویسنده : مدرسی - هادی
مترجم : پارسا - محمدصادق
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۷/۰۳
تعداد صفحه : ۵۸۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی


شرح ویژگی‌های اخلاقی امام علی (ع) در کتاب, در سه بخش اصلی, یعنی' :اخلاقیات مومن', 'اخلاقیات مخالف 'و 'اخلاقیات زمامدار 'تدوین شده است .نگارنده درباره این سه بخش توضیح می‌دهد که' :نویسنده شیوخ خشک و بی روح تذکره نویسان را در شرح احوال بزرگان به کنار نهاده و بیشتر از منابع دست اول و اقوال خود امام علی (ع) به بررسی آرا و اعمال آن حضرت پرداخته است .مولف زندگی امام علی را ...در سه پرده به تصویر می‌کشد :تصویر نخست علی (ع) از مقام یک پیرو, تصویر دوم علی (ع) از مقام یک مخالف و تصویر سوم علی (ع) در جایگاه یک زمامدار .'بدین ترتیب, متن کتاب در اصل مجموعه احادیث, روایات و حکایاتی است که از خود مولی امیرالمومنین نقل شده و نگارنده به شرح و تفسیر آن اهتمام کرده است .بخش عمده و اساسی کتاب بخش سوم است که نگارنده در آن ضمن بر شمردن ویژگی‌های زمامداران از نگاه علی (ع) با آیین زمامداری را شرح داده است .


.........................................................................................




مناقب الإمام علی بن أبی طالب(ع ) مشهور به مناقب ابن مغازلی


 اثر ابوالحسن علی بن محمد جُلابی‏ (م. ۴۸۳ق)، معروف به ابن مغازلی، محدث اهل سنت در بیان مناقب امیر مؤمنان)ع) و اهل‏ بیت)ع)است. ابن مغازلی در این کتاب بیشتر به فضائل علی(ع (، فاطمه زهرا)س) و حسنین پرداخته و درباره دیگر ائمه به ندرت مطالبی را نقل کرده است. ابن مغازلی در تالیف کتاب از منابع شیعه و اهل سنت استفاده کرده است. این کتاب با نام مناقب اهل البیت نیز منتشر شده است.

(مذهب‌ فقهی‌ ابن‌ مغازلی‌ بنا به‌ گفتهٔ شاگردش‌ خمیس‌ حوزی‌، مالکی‌ بوده‌ است‌، ولی‌ کسانی‌ چون‌ ابن‌ بطریق‌ که‌ او را از طریق‌ کتاب‌ مناقبش‌ شناخته‌اند، به‌ جهتی‌ نامعلوم‌ او را شافعی‌دانسته‌اند)

نسخه رایج این کتاب به تصحیح محمد باقر بهبودى و با عنوان مناقب الامام على بن ابى طالب چاپ شده و به همین عنوان شهرت دارد. اما چاپ دیگر که با تحقیق محمد کاظم محمودى منتشر شده، عنوان مناقب اهل البیت را بر خود دارد، زیرا کتاب فقط به بیان فضائل امام على(ع) اختصاص ندارد و شامل احادیثى در فضائل اهل بیت (ع) نیز هست.

مؤلف در مقدمه این کتاب، از اهل بیت و فضائل ایشان سخن گفته و تمسک به ولاء و محبت ایشان را راه درست و صحیح معرفی کرده و کوشیده است در جمع آوری فضائل ایشان تا اندازه‌ای که در توان داشته بکوشد. او این کتاب را به خزانه یکی از مخلصان و دوستداران اهل بیت اهدا کرده است.

عمده مباحث کتاب درباره فضائل امیرالمومنین امام على(ع) است و مؤلف به مطالبی چون ولادت در کعبه، سبقت در پذیرش اسلام، بالا رفتن بر دوش پیامبر (ص) و احادیثی نظیرحدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث تمثیل علی(ع) به سوره توحید، حدیث مدینة العلم، حدیث رد شمس، حدیث طیر، حدیث سفینه، حدیث سد ابواب، حدیث ثقلین وحدیث وصایت اشاره کرده است. وی به آیاتی که درباره امام علی(ع)نازل شده -مانند آیه اکمال، آیه مباهله و آیه تطهیر- نیز پرداخته است.

ابن مغازلی همچنین احادیثى در باره شأن و مقام فاطمه زهرا)س) و ازدواج امام علی (ع) با آن حضرت و نیز احادیثی در فضائل امام حسن و امام حسین)ع) نقل کرده است.

مؤلف در باره دیگر ائمه به ندرت مطالبى نقل کرده است چنانکه درباره امام سجاد)ع) و امام صادق)ع) تنها یک گزارش آورده است.

کتاب مذکور توسط سید محمد جواد مرعشى نجفى به فارسى ترجمه شده است. کتاب با عنوان«مناقب الإمام على بن أبى طالب‏» توسط دارالاضواء بیروت و با عنوان «مناقب أهل البیت علیهم السلام‏» توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران منتشر شده است.

   

 ...........................................................................................................       


       


سقیفه و بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)؛ علامه عسگری
به کوشش مهدی دشتی

درباره‌ی سقیفه و جایگاه آن در تاریخ صدر اسلام و حوادث بعد از آن در کتاب‌های بسیاری بحث شده است، که هر کدام از این کتاب‌ها از نظر ارزش و اهمیت یکسان نبوده‌اند. سقیفه درلغت به معنای سایبنای است که شیوخ عرب را مهمان‌خانه‌ای بوده است که افراد قبیله نیز در آن جمع می شدند و درباره‌ی امور قبیله گفت و گو می‌کردند.

انصار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از دو قبیله اوس و خزرج بودند که هر دو قبیله، در اصل، از اهل یمن بودند و و اجدادشان ایشان برای درک حضور پیامبر خاتم(ص) به مدینه آمده بودند.

سقیفه مشهور در تاریخ محل اجتماع قبیله‌ی خزرج از انصار در مدینه بوده است و رئیس ایشان سعد بن عباده بوده که برای بیعت با او پس از وفات پیامبر اسلام در آن محل اجتماع کرده بودند؛ درحالیکه جسد مبارک حضرتش بین خاندانش بود و مشغول غسل دادن جسد مطهر آن حضرت(ص) بودند. چون خبر اجتماع سقیفه به گروه پیرو ابوبکر و عمر رسید، ایشان نیز با سرعت به اجتماع سقیفه ملحق شدند.

پیرامون این حادثه اندیشمندان بسیاری همت گماشته و آثار قابل توجهی عرضه کرده اند. از جمله مرحوم مظفر، محمد باقر بهبودی، عبدالمقصود، ویلفرد مادلونگ.

مهدی دشتی پیرامون آثار هر کدام از این اندیشمندان نکات ذیل را یادآوری کرده است:

مرحوم مظفر در کتاب خود«السقیفه» کوشیده است که با روش علم کلام بدین ماجرا بنگرد و اثبات کند که آنچه که در سقیفه رخ داد اولا بر مبنای اختیار و اجماع امت نبوده و ثانیا مخالف نص شرعی اسلام بوده است.(لازم به ذکر است که مرحوم شیخ مفید و سید ابن طاووس نیز قبل از مرحوم مظفر از این منظر به سقیفه نگاه کرده‌اند.)

محمدباقر بهبودی نیز در کتاب سیره علوی بر این باور است که سقیفه حاصل نقشه‌ای از پیش طراحی شده است که مسلمانان را در مقابل کار انجام شده قرار داده است. منتها دامنه این نقشه را تا زمان عثمان و معاویه نمی‌بیند.

عبدالمقصود «سقیفه» را محل ظهور عملیاتی از پیش طراحی شده می‌داند که در آن شورا و حاکمیت شورا نقشه‌ای بیش نبوده است. با همه این تفاسیر وی روایات متضمن تصریح عمر به نام افرادی که اگر زنده بودند آنان را پس از خود به خلافت می‌گماشت را جعلی می‌شمارد و بر خلاف آنچه که در ابتدای کتاب عرضه داشته تبانی ابوبکر،عمر، ابوعبیده را بر غضب خلافت ضعیف شمرده است.

ویلفرد مادلونگ مستشرق آلمانی الاصل در کتاب خود نظریهlammensرا درباره‌ی مثلث قدرت ابوبکر،عمر، ابوعبیده مطرح می‌کند و از قول کاینانی تصریح می‌کند که در این مثلث الهام بخش اصلی عمر بوده است. و تصریح می‌کند که پیامبر اکرم به هیچ‌وجه  به جانشینی ابوبکر رضایت نداشت.

مرور اجمالی بر آنچه که از دیر باز تاکنون درباره‌ سقیفه  نگاشته شده است لازم بود تا کتاب گران‌سنگ علامه عسگری با عنوان «سقیفه» را به شما معرفی کنیم.

این کتاب در اصل سخنرانی‌های بوده که در مجالس عزاداری محرم و صفر سال ۱۴۱۹ه.ق ایراد شده است و پس از پیاده‌سازی توسط دو نفر از شیعیان اهل بیت توسط دکتر مهدی دشتی تدوین شده است.

علامه دراین کتاب معتقد است که سقیفه در یک روز و با طراحی یک نفر خلاصه نمی‌شود؛ بلکه سقیفه آغاز بروز و ظهور اجرای نقشه‌ای حساب شده است که طی آن افرادی معین از قریش می‌بایست یکی پس از دیگری زمام حکومت را در دست گیرند.

کتاب سقیفه با استفاده از ۱۳۴ منبع متقن از کتب شیعیان و اهل تسن نوشته شده است. این کتاب شامل دوازده فصل به علاوه خطبه حضرت امیر(علیه السلام)معروف به شقشقیه است. از دردآورترین فصول کتاب می‌توان به فصل جنگ اقتصادی با اهل بیت پیامبر  و داستان غصب فدک و داستان بیماری حضرت زهرا(ع) و همچنین خطبه ایشان در مسجد اشاره کرد.

..............................................................................................


ولایت حضرت علی علیه السلام در قران و سنت

علامه سید مرتضی عسگری را می­توان از معدود افرادی دانست که هم در زمینه پژوهش و هم فعالیت­های اجتماعی و سیاسی د موفقیهای بسیاری را کسب کرده است از جمله موفقیت­های ایشان تاسیس حزب الدعوه عراق می­باشد.

کتاب حاضر در پاسخ به شبهات یکی از علمای بزرگ وهابی است. او که در کتاب خود مساله امامت ائمه علیهم السلام را مورد تشکیک قرار داده است این سوال را مطرح می­کند که اگر امامت تا این اندازه در اسلام مهم است به چه دلیل در قرآن به نام اهل بیت تصریح نشده­ است. علامه عسگری در این کتاب به این شبهه اساسی با استفاده از آیات قرآن و احادیث مورد قبول اهل سنت پاسخی مستدل داده است. و اثبات کرده که اصل امامت در آیات متعدد قرآن ذکر شده است و دلیل عدم تصریح به نام اهل بیت بیت علیهم اسلام در قرآن را بیان می­کند.

نظرات  (۲)

۱۱ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۲۹ Do you get taller when you stretch?
Amazing things here. I am very happy to look your post.

Thanks so much and I'm looking ahead to touch you.

Will you kindly drop me a e-mail?
پاسخ:
Give me your email address please
دوباره سلام
کتاب های ارزشمندی رو تو قمست معرفی گذاشتین
خدا خیرتون بده
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی