مـباهـلـه

پرسش:


جرا خداوند در قرآن نام علی علیه السلام را به صراحت ذکر نکرد ؟


...................................................................................................

✍️ پاسخ:

امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب وزین " کشف الاسرار " به صورت محققانه به این سوال پاسخ می دهد 

به برخی از آن پاسخ ها اشاره می شود :

الف ) بنا نیست قرآن کریم به همه مسائل بپردازد . آیا در قرآن کریم تعداد رکعات و نیز دفعات نماز و اجزاء و جزئیات و واجبات آن اشاره شده است ؟
آیا قرآن کریم در باب صفات ذات حق و جزئیات عالم برزخ و قیامت به گونه ایی سخن گفته است که هیچگونه ابهام و اختلافی باقی نماند ؟

میدانیم تنازعات سنگین و خونینی درباره برخی از صفات و افعال خدا در طول تاریخ میان مسلمین پیش آمده است مانند اینکه کلام خدا حادث است یا قدیم ؟ قرآن حادث است یا قدیم ؟ و یا مسئله جبر و اختیار و ... 
خلاصه اینکه اگر بنا بود که قرآن کریم به جزئیات اشاره کند پس سنت پیامبر به خاطر چیست ؟ اگر حجیت سنت پیامبر را همانند حجیت کتاب خدا پذیرفتیم چه فرق می کند که مسئله ای در کتاب خدا بیان شود یا در سنت رسول خدا (ص) 

ب ) اگر هم قرآن کریم به مسئله ولایت حضرت اشاره می کرد معلوم نبود که اختلاف و نزاع برداشته می شد بلکه ممکن بود که ریاست طلبان با ترفندهای مختلف به توجیهاتی دست بزنند مثلا می گفتند کلمه ولایت یا امامت و امثال آن معانی مختلف دارد و معلوم نیست که مراد قرآن کدامیک از این معانی است چنانکه همین توجیه را در مورد حدیث غدیر مطرح کردند و گفتند کلمه مولا در عبارت " من کنت مولاه ... ) به معنای دوست می باشد نه اولی به تصرف . مثلا در آیه ولایت یعنی آیه " انما ولیکم الله و رسوله ... " اگر هم خداوند به صراحت نام حضرت علی علیه السلام را می برد باز می گفتند منظور از ولایت در این آیه دوستی و مودت است و یا اینکه می گفتند این آیه با فلان آیه منسوخ شده است و یا اینکه حدیثی جعل می کردند و به پیامبر نسبت می دادند که در آخر عمر فرمود این آیه بعدا منسوخ واقع شد و خداوند کار خلافت را به شورا و اجماع و بیعت مردم واگذار کرده است چنانکه در قضیه فدک در برابر ادعای حضرت فاطمه زهرا حدیثی را به این مضمون جعل کردند که پیامبر فرمود : " انا معاشر الانبیاء لانورّث درهما و لا دینارا ...  



پرسش:


آیا بحث و گفتگو از مسئله امامت در زمان حاضر ، فایده‌ای دارد؟ مطرح کردن این مبحث که تاریخ آن سپری‌شده و هم‌چنین باعث تفرقه مسلمانان می‌شود چه لزومی دارد؟

...................................................................................................

✍️ پاسخ:

نکته اول : هرچند یکی از ابعاد بحث از امامت ، تاریخی هست که زمان آن گذشته ؛اما بُعد دیگر آن ، دینی و اعتقادی است که باید موردگفتگو و تحقیق  قرار بگیرد و مشخص شود،وظیفه یک مسلمان بعد از پیامبر اکرم در رفع مشکلات چیست و باید معارف دین خود را در حال حاضر، از چه کسی اخذ کند؟ 

هم‌چنین باید بدانیم : تاریخ برای عبرت گرفتن هست و برای تحقق این امر باید در تاریخ سیر کرد و درس گرفت.

قرآن کریم می‌فرماید :« قُل سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبین‏»؛«بگو: در زمین بگردید، سپس با تأمل بنگرید که فرجام تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟»(1)

نکته دوم : حفظ وحدت بین مسلمانان هیچ منافاتی با مطرح کردن مباحث دینی و اعتقادی برای روشن شدن حقیقت ندارد بلکه اگر بحث و گفتگو در چارچوب ادب و رعایت اصول، اتفاق بیافتد ، در تقریب مذاهب و تقویت وحدت بین مسلمانان ، بسیار تأثیرگذار هست؛چراکه هر دو گروه از عقیده هم دیگر شناخت پیدا می‌کنند و تهمت خروج از اسلام و غیره را نسبت به هم نمی‌زنند و سوءظن‌ها برطرف می‌گردد.

------------------

پی‌نوشت :

1.  انعام/11


پرسش:

نحوه مبارزه وهابیّت با تشیّع را توضیح دهید؟ 

...................................................................................................

✍️ پاسخ:

وهّابیّت از همان آغاز پیدایش خویش توسط محمد بن عبدالوهاب نجدی (1115ـ1206 هـ) پرچم مبارزه با اسلام راستین و تشیّع را برافراشته است و تا امروز نیزدر صدد لطمه زدن بر پیکره تشیّع علوی در جهان اسلام است و در این مبارزه به أنحاء مختلف از مبارزات دست زده است که ما در این مجال به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

1. مبارزات عقیدتی:

در نظر وهّابیها، هیچ مسلمانی موحد نیست، مگر اینکه امور معینی را ترک نماید که از جمله آنها این موارد است:

الف: به وسیلة هیچیک از انبیاء و اولیاء خدا، به خدا توسل نجوید که اگر چنین کند به راه مشرکین رفته است.

ب: به قصد زیارت پیغمبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ سفر نکند و به قبر مطهر دست نگذارد و در نزد قبر آن حضرت دعا نخواند و نماز نگذارد و روی قبر بنا و مسجدی نسازد و برای آن نذر نکند.(1)

2. مبارزات تبلیغی

وهابیّت از جمله اقداماتی را که راجع به نشر عقاید خویش در مقابل خدشه دار کردن معارف تشیع و عقاید آن می‌کند تبلیغ گسترده ایست که امروزه نیز ما شاهد آن هستیم با گذری اجمالی بر سایت‌های مختلف از طریق اینترنت به راحتی می‌توان گسترة تبلیغ آنها را که تمام جهان اسلام را در برمی‌گیرد، مشاهده کرد. اهدای مبالغ هنگفت به گروهها و مردم برای جلب آنها، پخش کتب بر علیه تشیّع و در راستای تبلیغ عقاید خود، احداث مساجد و مدارس وهابی در نقاط مختلف جهان و ... نمونه‌ای از اینگونه اقدامات است.(2)

3. مبارزات فیزیکی

از جمله مواردی که وهابیّت از ابتدای تشکیل خود در صدر برنامه‌هایش قرار داده بود حمله به مناطق شیعه نشین و قتل عام شیعیان و تخریب بقاع متبرکه آنان بود. که در آن راستا می‌توان به حمله آنان به مناطقی چون نجف، کربلا و ... اشاره کرد. در این حملات بسیاری از شیعیان و مسلمانان کشته شدند و اموال آنان به دست وهابیان به غارت رفت.(3) 

________

پی نوشتها :

1.  فقیهی، علی اصغر، وهّابیان، انتشارات صبا، چاپ سوم، 1366 هـ .ش، صص 141 و142.

2.  نک: حجه الاسلام عصیری،شاخ شیطان،مقدمه کتاب.

3.  علامه قزوینی، سید محمد حسن، فرقة وهابی و پاسخ شبهات آنها، ترجمه علی دوانی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ سوم، 1368 هـ ش، صص 32 و 41.


پرسش:

 کیفیت اذان ، نزد شیعیان و اهل سنت چگونه است؟


................................................................................................

✍️ پاسخ:

نکته اول : اذان نزد شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام همان‌گونه که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند به این وجه است:

اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ حَیَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَیَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَیَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَیَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏(1)

نکته دوم : شهادت به ولایت امام علی علیه‌السلام در اذان در نظر فقهای شیعه ،استحباب بوده و آن را جزء اذان نمی‌دانند.

امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند:« أشهد أنّ علیاً ولی الله» به‌عنوان شعار تشیع خوب و مهم است و باید به‌قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نیست.(2).

نکته سوم :علت استحباب شهادت به ولایت امام المتقین ، روایاتی است که از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام صادرشده است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :«... پس هرگاه شخصی از شما گفت لا اله الا الله ، محمد رسول‌الله پس باید بگوید علی علیه‌السلام ،امیرالمؤمنین است.(3)

نکته چهارم :درباره فصول و کیفیت اذان نزد اهل سنت ،بین علمای آنان اختلافات زیادی وجود دارد.

 ابن رشد قرطبی می‌گوید:«علمای اهل سنت به چهار دسته درباره اذان اختلاف پیدا کردند : اول ان است که تکبیر را دو بار بگوییم و شهادتین را چهار بار و بقیه فصول را دومرتبه، که امام مالک و مذهب اهل مدینه چنین است.قول دوم اذان اهل مکه است که امام شافعی قائل به آن است ؛ تکبیر شهادتین را چهار بار و بقیه فصول اذان را دومرتبه بگوییم و قول سوم اذان کوفیان است که تکبیر را چهار بارو بقیه فصول اذان را دومرتبه میگویند ابوحنیفه قائل به آن است .و قول چهارم اذان بصریان است که ابتدا تکبیر را چهار بار میگویند سپس شهادتین وحی علی الصلوه وحی علی الفلاح را هرکدام سه بار تکرار می‌کنند سپس از اول شروع می‌کنند و برای بار سوم ایضاً تکرار می‌کنند و حسن بصری و ابن سیرین قائل به آن هستند »(4)

پی‌نوشت‌ها:

1.   من لا یحضره الفقیه ،ج1، ص 203

2.  اجوبة الاستفتاءات  امام خامنه‌ای ، ج 1 ، ص 133

3.   الاحتجاج ، ص 232.

4.  شرح بدایة المجتهد ج1 ص 247_248    



پرسش:

مفهوم و معنای «ولایت مطلقه فقیه»،چیست؟


................................................................................................

✍️ پاسخ:

نکته اول : بعضی از فقهای بزرگوار ، حوزه‌ی اختیارات فقیه را منحصر و محدود به عرصه‌ی قضاوت ،فتوا و امور حسبه می‌دانند ؛ که از این نگاه ، تعبیر به «ولایت مقیده فقیه» می‌شود.

نکته دوم : حضرت امام خمینی (ره) – و بسیاری از فقهای شیعه – درباره‌ی حوزه اختیارات ولی‌فقیه معتقدند : فقیه همه‌ی اختیارات لازم حکومتی امام معصوم علیه‌السلام را دارد و هر نوع ولایتی که در حوزه رهبری جامعه برای امام ثابت‌شده، برای فقیه نیز ثابت است؛ به‌جز آنچه به دلیل خاص از مختصات معصوم علیه‌السلام شمرده‌شده است؛ از اختیارات حکومتی یادشده به «ولایت مطلقه» تعبیر می‌شود.(1)

نکته سوم : «امور حسبه» به اموری گفته می‌شود که شخص و یا نهاد خاصی ، متولی آن‌ها نیست و از دیگر سو می‌دانیم که خداوند راضی نیست این امور بر زمین بماند ؛ مثل سرپرستی اطفال بی‌سرپرست و حفظ اموال آن‌ها ، دفن مسلمانی که خویشاوندی ندارد ، حفظ اموال اشخاص غایب و...

پی‌نوشت :

1.  کتاب البیع ، ج 2 ، ص 488

نظرات  (۳)

۰۶ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۷ علی علیزاده
سلام اگر خواستید dadnazan.blog.irرا دنبال کرده و تیبادل لینک کنیم
پاسخ به شبهات :: مـباهـلـه
jpyjjdrlgo http://www.g7w47b59ts8j30o97t630iv3pzce4kc2s.org/
ajpyjjdrlgo
[url=http://www.g7w47b59ts8j30o97t630iv3pzce4kc2s.org/]ujpyjjdrlgo[/url]
۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۵:۳۹ Can Pilates make you look taller?
If you are going for best contents like I do, just go to
see this web page all the time for the reason that it presents feature contents, thanks

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی