مـباهـلـه

روز عرفه چه روزی است

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۵ ق.ظ


روز عرفه از اعیاد عظیم است اگر چه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر، و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود، و روایت شده که حضرت امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می نمود شنید، و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می کنی در این روز و حال آن که امید می رود در این روز برای بچه های در شکم که فضل خدا شامل آنها شود و سعید گردند ...

پس در این روز در زیر آسمان روند و اعتراف و اقرار کنند نزد حق تعالی به گناهان خود تا سعادتمند گردند به ثواب عرفات و گناهانشان آمرزیده گردد و مشغول گردند به اعمال و ادعیه عرفه که از حجج طاهره علیهم السلام روایت شده است؛ برای اطلاع بیشتر به کتاب مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی اعمال روز عرفه مراجعه نمایید.

عرفات نام جایگاهی است کهحاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه) در آنجا توقف می کنند و به دعا و نیایش میپردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز میگردند و وجه تسمیه آنرا چنین گفته اند که جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.


و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

حضرت آدم (ع) در عرفات :
فَتَلَقی آدَمُ مِنْ رَبِّه کَلماتًُ فتابَ عَلیهِ اِنَّه’ هو التَّوابُ الرّحیمْ

آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت و با آن بسوی خدا بازگشت و خداوند، توبه او را پذیرفت، چه او توبه پذیر مهربان است.

طبق روایت امام صادق(ع)، آدم (ع) پس از خروج از جوار خداوند، و فرود به دنیا، چهل روز هر بامداد بر فرار کوه صفا با چشم گریان در حال سجود بود، جبرئیل بر آدم فرود آمد و پرسید:

ـ چرا گریه می کنی ای آدم ؟

ـ چگونه می توانم گریه نکنم در حالیکه خداوند مرا از جوارش بیرون رانده و در دنیا فرود آورده است.

ـ ای آدم به درگاه خدا توبه کن و بسوی او بازگرد.

ـ چگونه توبه کنم؟

جبرئیل در روز هشتم ذیحجه آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند. و صبح با جبرئیل به صحرای عرفات رفت، جبرئیل بهنگام خروج از مکه، احرام بستن را به او یاد داد و به او لبیک گفتن را آموخت و چون بعد از ظهر روز عرفه فرا رسید تلبیه را قطع کرد و به دستور جبرئیل غسل نمود و پس از نماز عصر، آدم را به وقوف در عرفات واداشت و کلماتی را که از پروردگار دریافت کرده بود به وی تعلیم داد، این کلمات عبارت بودند از:

خداوندا با ستایشت تو را تسبیح می گویم سُبحانَکَ اللهُمَ وَ بِحمدِک

جز تو خدایی نیست لا الهَ الاّ اَنْتْ

کار بد کردم و بخود ظلم نمودم عَمِلْتُ سوء وَ ظَلَمْتُ نَفْسی

به گناه خود اعتراف می کنم وَ اِعْتَرِفْتُ بِذَنبی اِغْفرلی

تو مرا ببخش که تو بخشنده مهربانی اِنَّکَ اَنْتَ اَلغَفور الرّحیمْ

آدم (ع) تا بهنگام غروب آفتاب همچنان دستش رو به آسمان بلند بود و با تضرع اشک می ریخت، وقتیکه آفتاب غروب کرد همراه جبرئیل روانه مشعر شد، و شب را در آنجا گذراند. و صبحگاهان در مشعر بپاخاست و در آنجا نیز با کلماتی به دعا پرداخت و به درگاه خداوند توبه گذاشت......

حضرت ابراهیم (ع) در عرفات
در صحرای عرفات، جبرئیل، پیک وحی الهی، مناسک حج را به حضرت ابراهیم (ع) نیز آموخت و حضرت ابراهیم (ع) در برابر او می فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم).


پیامبر اسلام (ص) در عرفات
و نیز دامنه کوه عرفات در زمان صدر اسلام کلاس صحرایی پیامبر اسلام (ص) بود و بنا به گفته مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر (ص) نازل شد و پیغمبر این سوره را که از جامع ترین سوره های قرآن است و دارای میثاق و پیمانهای متعدد با ملل یهود، مسیحی و مسلمان و علمای آنها می باشد، و قوانین و احکام کلی اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعلیم فرمود.

و طبق مشهور میان محدثان پیامبر (ص) در چنین روزی سخنان تاریخی خود را در اجتماعی عظیم و با شکوه حجاج بیان داشت:

......
ای مردم سخنان مرا بشنوید! شاید دیگر شما را در این نقطه ملاقات نکنم. شما به زودی بسوی خدا باز می گردید. در آن جهان به اعمال نیک و بد شما رسیدگی میشود. من به شما توصیه می کنم هرکس امانتی نزد اوست باید به صاحبش برگرداند. هان ای مردم بدانید ربا در آئین اسلام اکیداً حرام است. از پیروی شیطان بپرهیزید. به شما سفارش می کنم که به زنان نیکی کنید زیرا آنان امانت های الهی در دست شما هستند و با قوانین الهی برشما حلال شده اند.

هر مسلمانی با مسلمان دیگر برادر است و مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند و چیری از اموال مسلمانان بر مسلمان دیگری حلال نیست مگر این که به طیب خاطر به دست آورده باشد.

خواندن دعای عرفه امام حسین (ع) بسیار نیکو و عالی است. لکن مناجات با خدا تنها به خواندن دعای عرفه نیست. خیلی خوب است که انسان از معصوم یاد بگیرد که چگونه با خدا سخن بگوید، و بلکه به همان بیان مناجات کند؛ ولی هنگامی که نمی شود، کافی است که در مسیر رفت و برگشت دانشگاه زیر لب با خدا حرف بزنید؛ خیلی صمیمی و ساده. در دل به یاد او باشید و واقعاً از او استغفار کنید و با خود عهد تازه‌ای ببندید و با این کار عرفه را به خوب درک نموده اید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۱
پیام غدیر

نظرات  (۶۹)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***************** *************************
*************** ***********************
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۹:۴۰ Myles Garrett Browns Jersey
I’ll start with the easyt stuff.
Myles Garrett Browns Jersey
It’s perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I want to read more things about it!
پاسخ:
ممنون
چشم در  اولین فرصت مطالب جدید ارسال میکنم
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۹:۲۵ 梦之城国际官网【官方首页】
133:名人格言精选 134:诚信格言
梦之城国际官网【官方首页】
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۹:۱۲ Wholesale Jerseys
com/watch?v=eScHzo9x0Xc training video immediately. If you are not completely sure, its fairly simple to figure out. This can mean that the site will be down for a number of hours without the consumer having any knowledge of it. It will be done before the end of the year, let me be clear about that.While exploring for a good way to earn money online, workers should search for ways to earn a consistent income while doing enjoyable work.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۹:۰۳ Cheap Jerseys No Tax
So with all the businesses out there, how does one select which is best for them? When selecting a web hosting company, there are a few things to keep in mind. Don’t pay anyone for their help. Don’t pay anyone for their help.Whoever told you that the gift with purchase advertisement is an effective means to land your trade into Sales Wonderland was right, except that he missed the last part of the statement. Many museums in the United States collaborate with Dutch cultural institutions to further popularize Dutch art.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۸:۵۱ 太阳城游戏娱乐平台【太阳城国际娱乐】
73:立志精品名言 74:有关懦夫的格言
太阳城游戏娱乐平台【太阳城国际娱乐】
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۸:۴۱ Dispersione impastatrice
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۸:۲۷ 袣芯薪褌械泄薪械褉褘 写谢褟 锌懈褖械胁褘褏 锌褉芯写褍泻褌芯胁 袧邪斜芯褉
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۸:۲۱ Cheap Jerseys China
Additionally, the people you recruit to your multi – level marketing program can also expand through their own social networks. This option tells you to wrap your console in a towel, and turn the power on until it overheats. It cost enough to buy the console; you dont need to pay $150 $200 more for repair work.Some Gift With Purchase Rules To RememberBelow is a set of rules that could help make a proper product and free item combination that will certainly catch consumers’ attention.Inevitably, the Dutch Arts Calendar of Events in the United States is filled with a buzz of activities throughout the year.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۸:۰۹ Bedste lyslederkabel
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۵۷ Cheap Nike NFL Jerseys Wholesale
Similarly, a device together with lower megapixel cannot offer you best quality. Save time for both of you by politely rejecting the application over the phone. They could determine what products to sell.” Many people leave messages on these forums explaining in detail their experience with a specific company. You also need to consider that this option will cost more money up front and be more demanding.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۵۰ Shoes Wrapping Machine
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۴۲ Bileoga VCI P谩ip茅ar
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۱۷ baterias automotivas
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۱۱ Drehen Mesh-Gurtf枚rderer
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۷:۰۴ Por酶se PTFE Peel Ply Fabric
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۶:۵۷ 脰zelle艧tirilmi艧 Etiket
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۶:۴۵ 鞐旍雼堨柎毵?鞓れ澕 韼岉攧
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۶:۴۰ China Gangtong Zheli Fasteners
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
I’d like to find out more? I’d care to find out more details.
پاسخ:
خیلی خوبه
از منابع معتبر استفاده کنید
قران کریم بهترین منبع هست
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۵:۳۸ Fiber Optic Lighting
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۵:۳۲ Non Metallic Safety Shoes
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
Magnificent website. Plenty of helpful information here.
پاسخ:
سپاس
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۴:۲۳ adidas ultra boost
Usually I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing style has been surprised me. Thank you, very great post.
پاسخ:
خیلی هم خوب
ممنون از شما
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۴:۱۶ Kapsel Checkweigher
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۴:۰۵ nike zoom vaporfly elite
Hi to all, it’s genuinely a fastidious for me to go to see this website, it includes important Information.
پاسخ:
سلام
خوش امدید
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۳:۵۹ Tanque de bobinas e distribuidores de cigarro E
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۳:۲۳ Cheap Soccer Jerseys From China
You ought to have ideas occur location for all kinds of internet hosting matter or perhaps a merchandise isn’t gotten. Distinct suggests have various regulations regarding home businesses.” Many people leave messages on these forums explaining in detail their experience with a specific company. Educating yourself first on the basics of the forex market will help you avoid many common mistakes made by new traders."Jerry, Kenny, Robin and I have had many conversations about ourobjectives in both the short and long term," Rick Hahn said, referring to chairmanJerry Reinsdorf and executive VP Kenny Williams.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۳:۱۷ Wholesale Cheap NFL Jerseys
The image processing is very important and critical for the photography enthusiasts because most of the pictures call for the photo modifying function. Fix your Xbox 360 yourself easy and simple, not to mention much cheaper than Microsoft charges. When referring to other articles or news, a link will typically be provided for readers to gain access to if they need to.Feng shui your office to give you an advantage in your home based network marketing business. This could result in the customer’s website being down all the time and this in most instances, is unacceptable.
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۲:۴۸ Tablet Inspeksi Mesin
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۱:۵۲ E Sigara Distrib眉t枚rler
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۱:۲۵ Rubber Flooring Tile
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۰:۵۷ sh煤ch谩n Spoon
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۱ مهر ۹۶ ، ۰۰:۰۱ 泻褉褘褕邪 锌邪谢邪褌泻邪 褌械薪褌芯胁邪褟
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۳:۲۸ End igorle zuntz optikoa
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۳۲ Universal Roof Rack
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۵۷ Multi Station Colder Heading Machine
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۵۱ Cat5e Ethernet Outlet
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۳۷ PV Module Controller
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۰۵ Yeti艧kin Bebekler
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۱۰ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۹ Carbon Steel Forklift Product
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۲:۰۷ Magnet Out kovov媒 r谩m
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۱:۵۵ compagnies d'茅nergie solaire
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۱:۴۸ iyi Bluetooth Hoparl枚r
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۴ Energizer Car Battery
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۱:۰۷ Metall Chinesische Laterne
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۱:۰۱ Bak谋r Sonsuz Di艧li
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۰:۳۹ 螘纬蠂蔚喂蟻委未喂慰 韦蟻慰蠁委渭蠅谓 Slicer
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۲۰:۱۰ China Gangtong Zheli Fasteners
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۱۹:۴۸ individuell gestaltete Emblem
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
۰۸ مهر ۹۶ ، ۱۹:۳۳ LED 365nm UV Black Light
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
روز عرفه چه روزی است :: مـباهـلـه
[url=http://www.g063fe8gn7fpg0t60w546h4b77nu7kw4s.org/]uhqphowfqie[/url]
hqphowfqie http://www.g063fe8gn7fpg0t60w546h4b77nu7kw4s.org/
ahqphowfqie
I am not sure where you're getting your information, but great topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for great info I was looking for this information for my mission. http://livingdomani.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=12838
۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۷:۱۶ Can you increase your height by stretching?
Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit
my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all
that over again. Regardless, just wanted to say great blog!
پاسخ:
I apologize for the difficulty and I thank you for your attention