مـباهـلـه

Image result for ‫معیارهای انتخاب کارگزاران در سیره سیاسی امام علی (ع)‬‎

سخنان امیر مومنان علی(ع) در صحنه‌های گوناگون سیاسی- اجتماعی حاوی تبیین صفات و دستوراتی است برای حاکمان ومدیران حکومتی که از مجموع آنهـا به خوبی می‌توان شاخص‌هایی را برای گزینش کارگزاران به دست آورد. دقت کامل حضرت در انتخاب افراد و در نظر گرفتن ویژگی‌های فردی و اجتماعی آنان و نیز برکنار کردن برخی از کارمندان را در اثر سوء سابقه و یا ارتکاب خیانتی از پستشان براساس موازین و معیارهای دینی و الهی بوده است نه ملاحظات سیاسی.

آنچه در سیره سیاسی امیرالمومنین علی(ع) مسلم است این است کهدر اندیشه سیاسی آن حضرت، دانش و تقوا و تلفیق این دو در عمل، از شروط لازم برای مدیریت و زمام‌داری است؛ چرا که مدیر و حاکم ناآگاه و بی تقوا جامعه را به گم‌راهی و فساد می‌کشاند. حضرت علی(ع) در این زمینه می‌ فرماید: «نباید نادان بر ناموس و جان مسلمانان حاکم شود، وگرنه آن‌ها را به گمراهی می‌‌برد»[1] باز می‌فرماید: «حکومت و اداره جامعه بر اساس تقوا و پرهیزگاری نه به کسی آسیب می‌رساند و نه کشتزار قومی‌ را از بین می‌برد»(2)

1-دین مداری

2-خدامحوری

3-حق مداری

4-تقوای الهی

5-عدالت خواهی

6-حسن سابقه

7- وفا به عهد و پیمان

8-محبت و دلسوزی به فقرا

9-صداقت و امانت داری

10- بی اعتنایی به دنیا

11- تخصص و کاردانی


[1]. خطبه131.

[2]. خطبه16.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۳
پیام غدیر

نظرات  (۱)

۱۱ شهریور ۹۶ ، ۲۰:۱۳ Can you increase your height by stretching?
I have been surfing online more than three hours nowadays, yet I never
found any attention-grabbing article like yours. It is beautiful worth sufficient for me.
In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the web can be a lot more useful than ever before.
پاسخ:
Of course this is yours