مـباهـلـه

فرازی از خطبه غدیر (1)

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ق.ظ


خطبه غدیر شامل چند قسمت می باشد:

 

  حمد و ثنای الهی

  ذکر فرمان الهی

   3اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده امام (ع)

  بلند کردن امیر المؤمنین(ع)

  تأکید بر مسئلة امامت

  کارشکنی منافقان

  دوستان و دشمنان اهل بیت(ع)

  معرفی حضرت مهدی (عج)

  آماده کردن مردم برای بیعت

10  بیان حلال و حرام و واجبات الهی

11  بیعت گرفتن رسمی

 

در این بخش به دو قسم اول این خطبه می پردازیم:

1. حمد و ثنای الهی

پیامبر(ص) در اوّلین بخش، حمد و ثنای الهی را به جای آورده و قدرت، عدالت، علم، کرم، لطف و رحمت حق تعالی را ذکر فرمود و این که خداوند مثل و مانند و همتا و شریکی ندارند، پاک و منزه و قدوس است. سپس به بندگی خود و اظهار خضوع در مقابل ذات حضرت حق شهادت داد. در مجموع در این فراز، یک دوره درس توحید و بیان صفات ثبوتیه و صفات سلبیه خداوند متعال را متذکّر شد.

2. ذکر فرمان الهی

پیامبر(ص) مطلب اصلی را صریحاً بیان کرده و فرمود: فرمانی قاطع و روشن از طرف خداوند متعال، مبنی بر اعلان امامت و ولایت امیر المؤمنین(ع) آمده است و خداوند، از من راضی نمی شود مگر آنچه در حق علی به من امر کرده، ابلاغ کنم. سپس ایشان ایة 67 سورة مائده را تلاوت کرد و فرمود:

ای مردم ! من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده، کوتاهی نکرده ام و سبب نزول این ایه را برای شما بیان می کنم: جبرییل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام، پروردگارم ـ که او سلام است ـ مرا مأمور کرد که در این محل اجتماع به پا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم: علی بن ابی طالب، برادر من، وصی، و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است. نسبت او به من، همانند نسبت هارون به موسی است؛ جز این که پیامبری بعد از من نیست و او صاحب اختیار شما، بعد از خدا و رسولش است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱
پیام غدیر

نظرات  (۴)

۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۶:۲۳ How does Achilles tendonitis occur?
Good day! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers
and starting a new initiative in a community in the same niche.

Your blog provided us valuable information to work on. You
have done a extraordinary job!
پاسخ:
I thank God for allowing me to publish the material needed by my friends
با سلام واقعا این مطلب هم مثل مطالب قبلیتون واقعا فوق العاده بود.
پاسخ:
سلام
ممنون از حضور و توجهتون

سلام

بسیارزیبا و پرمعنی

ممنون از تلاشهای شما

پاسخ:
سلام
و تشکر از حضور شما
با سلام و خسته نباشید به خاطر وب پر محتوا و مفیدتون ..از این که دعتوم کردید به اینجا مجددا تشکر می کنم .. خوشحال می شم شما هم به وبمون سر بزنید ...
پاسخ:
سلام تشکر
چشم حتما