اهل بیت از نظر قران
مشخص شدن افراد اهل بیت از لحاظ قرآنی(خداوند) توسط آیه مباهله که تایید کننده این افراد در آیه تطهیر و حدیث کساء نیز می باشد
مسلم میگوید: (1)
وقتی آیه شریفه:
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (2) نازل شد:
دعا رسول الله علیا و فاطمه و حسنا و حسینا، فقال: أللهم هؤلاء أهلی.
رسول الله، علی و فاطمه و حسن و حسین را جمع کرد و به مباهله برد و فرمود: خدایا! اینها اهل بیت من هستند.(3)
ابن کثیر در تفسیر خود، جلد1، صفحه379 این مطلب را نقل میکند و میگوید:
أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ: مراد رسول الله صلى الله علیه و سلم و علی بن أبی طالب هستند.
و أَبْنَاءَنَا: الحسن و الحسین،
و نِسَاءَنَا: فاطمة.
سیوطی و حاکم نیشابوری هم میگویند که روایت، صحیح است.
خود ابنتیمیه در منهاج السنة میگوید:
وقتی آیه مباهله نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) با اینکه تعدادی از صحابه مانند عمر و ابوبکر و عثمان و طلحه بودند، ولی از میان صحابه، علی را برای مباهله برد.
عباس، عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، جایگاه رفیعی دارد، ولی او را نیز همراه خود برای مباهله نبرد پس ایشان نیز به هیچوجهی، اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیست.
فرزندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) در قید حیات بودند، ولی حسن و حسین را برد.
دیگر زنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) مانند عایشه و حفصه بودند، ولی فاطمه را برد.
1) صحیح مسلم، جلد 7، صفحه120، حدیث6373
2) سوره آل عمران/آیه61))
3) سنن الترمذی، ج4، ص294 ـ مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص150 ـ الدر المنثور للسیوطی، ج2، ص39 ـ تفسیر الآلوسی، ج3، ص190 ـ فتح القدیر للشوکانی، ج1، ص348