محتوای خطبه غدیر(5)
بیعت
من بعد از خطبه ام شما را دعوت مى کنم که با من به عنوان بیعت با على و اقرار به مقام او دست دهید، و بعد از من با خود او دست دهید. بدانید که من با خدا بیعت کرده ام و على هم با من بیعت کرده است، و من براى او به نیابت از خداوند بیعت مى گیرم. پس هرکس بیعت خود را بشکند بر ضرر خود کار کرده است. (9)
اى مردم، عده ى شما بیش از آن است که با یک کف دست و در یک وقت معین همگى با من بیعت کنید. خداوند عزوجل به من امر کرده که از زبان شما اقرار بگیرم بر آنچه از مقام و ریاست براى على و امامان بعد از او منعقد نمودم. (11 )
با امیرالمؤمنین على و حسن و حسین و امامان بیعت کنید. (11)
آنچه من گفتم شما هم بگوئیدو بگوئید: «شنیدیم و اطاعت مى کنیم». (11)
کسانى که در بیعت با على.. سبقت بگیرند رستگارانند. (11)
قرآن
در قرآن تدبر کنید، و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و در پى متشابه آن نباشید. (3)
به خدا قسم، هرگز باطن قرآن و تفسیر آن را بیان نخواهد کرد جز این شخصى که دست او را گرفته ام و او را بسوى خود بلند کرده ام و بازوى او را گرفته و بالا برده ام، و او على بن ابى طالب است. (3)
تفسیر قرآن
هیچ آیه اى درباره ى رضاى خداوند نازل نشده مگر در مورد على بن ابى طالب. (5)
خداوند، مؤمنین را در قرآن مورد خطاب قرار نداده مگر اینکه اول شخص آنان على است. (5)
خداوند، سوره ى «هل أتى» را نازل نکرده است مگر در مورد على بن ابى طالب، و با آن جز على را مدح نکرده است. (5)
به خدا قسم سوره ى «والعصر» درباره ى على بن ابى طالب نازل شده است. (5)
خداوند فضائل على بن ابى طالب را در قرآن نازل نموده است. (11)
على بن ابى طالب است که نماز را بپا داشت، و در حال رکوع به قصد خداوند عزوجل زکات (صدقه) داد، و در هر حالى خدا را قصد مى کند. (تفسیر آیه ى «اِنَّما وَلیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ...»). (2)
قول خداوند تعالى:
«... مِنْ قَبْلِ اَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى اَدْبارِها»،
قصد نشده از این آیه مگر قومى از اصحاب من که آنها را به نام و نَسَبشان مى شناسم ولى مأمورم آنان را نام نبرم. (6)