فقه غدیر
غدیر دریایى از معارف است.
فقه،فرهنگ،کلام،اخلاق و تفسیر،همه را دارد؛ ولى دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه هاى گرانبهایى را به ساحل نشینانش ارزانى داشته است.
* مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سى و شش عمل را در این روز مستحب شمرده اند که ما در پست بعدی آنها را ارائه مى کنیم.
* این تعداد حکم براى یک روز نشان از اهمیت، حساسیت و عظمت آن دارد. در اسلام براى هیچ روزى، هر چند بسیار مهم و مقدس، این تعداد حکم ارائه نشده است. در برخى از روزهاى مهم مانند فطر و قربان، عرفه و مباهله اعمال متعددى مستحب شمرده شده، ولى اگر همه آنها را به یکدیگر ضمیمه کنیم، با مستحبات غدیر برابرى نمى کنند.
* دومین ویژگى فقه غدیر جامعیت است. در هر زمینه اى عملى وارد شده، اعمالى جامع و بى کم و کاست؛ از عمل عبادى تا برنامه سیاسى همایش و طرح اقتصادى ایجاد مساوات همه در فقه غدیر گرد آمده است. گستردگى و غناى این اعمال چنان است که مى توان گفت در آینه فقه کامل غدیر کمال دین تجلى یافته است.
* سومین ویژگى فقه غدیر این است که براى اعمال آن فضیلت هاى منحصر به فرد قرار داده اند؛ که در جاى دیگر به چشم نمى خورد و این حتى از فضیلت هاى ماه رمضان نیز بیشتر است.
مرحوم میرزا جواد آقا تبریزى مى گوید:« فضیلتى که براى روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلت هاى ماه رمضان زیادتر است. » (1)
* در خلال اعمال غدیر به برخى از این فضیلت ها اشاره خواهد شد. چرا این حجم از اعمال را، با آن همه فضیلت، براى روز غدیر قرار داده اند؟
امام صادق (ع) در پاسخ بدین پرسش مى فرماید:
« اعظاما لیومک؛ (2) تا با این اعمال روز غدیر را بزرگ بدارى » .
این سخن امام ششم(ع) دو حقیقت را آشکار مى سازد:
یکى اینکه باید روز غدیر را بزرگ داشت.
دیگر اینکه بزرگداشت غدیر با انجام دادن اعمال ویژه این روز تحقق مى یابد.
1)ـ المراقبات، میرزا جواد آقاى تبریزى، ص 217 و .218
2)ـ بحارالانوار، ج 95، ص .302