مـباهـلـه

دستاوردهای مباهله (2)

سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۳۵ ق.ظ

Related image


جلوه‌ای از عزت اسلام


ماجرای مباهله موجب شد تا عظمت و حقانیت اسلام بر تمامی مردم اثبات شده و صداقت گفتار رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و ادعاهای وحیانی آن حضرت بیش از گذشته آشکار گردد. این واقعه یکی دیگر از دلایل نبوت و کرامت‌های آن حضرت به شمار می‌آید. بی‌تردید مباهله، در تقویت ایمان مسلمانان و تضعیف روحیه منافقان و مخالفان تأثیری بسزا داشته است.

 

دلیلی بر فضیلت اهل‌بیت علیهم‌السلام


این آیه محکم‌ترین دلیل بر عظمت و فضیلت اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد. از دانشمندان اهل سنت، ابوالقاسم جار الله زمخشری صاحب تفسیر معروف کشاف می‌نویسد:
«وفیه دلیل لاشی ء اقوی منه علی فضل اصحاب الکساء علیهم‌السلام وفیه برهان واضح علی صحة نبوة النبی صلی‌الله علیه و آله لانه لم یرو احد من موافق ولا مخالف انهم اجابوا الی ذلک؛(1) در این آیه قوی‌ترین دلیل بر برتری اصحاب کساء علیهم‌السلام وجود دارد و در آن دلیل روشنی بر صحت پیامبری پیامبر صلی‌الله علیه و آله است؛ چون هیچ‌یک از مخالف و موافق روایت نکرده است که مسیحیان نجران مباهله (با پیامبر صلی‌الله علیه و آله) را پذیرفته باشند».
مسلم نیشابوری، عالم دیگر اهل سنت نیز در صحیح خود، در مورد شأن نزول این آیه که فضیلت و منقبتی دیگر را برای اهل‌بیت علیهم‌السلام رقم زده است می‌گوید: هنگامی که آیه مباهله نازل شد، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله علی و فاطمه و حسنین علیهم‌السلام را دعوت کرد و فرمود: «اللهم هؤلاء اهلی؛ پروردگارا! اینان اهل [بیت] من هستند.»(2)
شیخ مفید این گفته را چنین تکمیل نموده: «مباهله فضیلتی استثنائی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد که هیچ‌کس از امت اسلام در این فضیلت با آنان شریک نیست و همانند آنان نمی‌تواند باشد.(3)
ماجرای مباهله موجب شد تا عظمت و حقانیت اسلام بر تمامی مردم اثبات شده و صداقت گفتار رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و ادعاهای وحیانی آن حضرت بیش از گذشته آشکار گردد.

 


1-تفسیر کشاف، ج 1، ص 433.
2- صحیح مسلم، باب فضائل الصحابه.
3- ارشاد، ج 1، ص 158.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۵
پیام غدیر

نظرات  (۳)

۰۵ دی ۹۶ ، ۱۶:۵۷ حجت مهدوی
دنبال شدید.
پاسخ:
تشکر
۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۱:۱۰ What causes the heels of your feet to burn?
I visited multiple websites but the audio feature for audio
songs current at this website is really marvelous.
پاسخ:
thank you
جزا کم الله خیرا
پاسخ:
تشکر