مـباهـلـه

مروری بر واقعه مباهله

شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۱۲ ب.ظ

Image result for ‫ارتباط جریان مباهله و غدیر‬‎

جزئیات واقعه مباهله که بیش از یک ماه طول کشیده، براى نسل امروز ناشناخته است. مباهله، ماجرایى تاریخى است که در سال هاى آخر عمر پیامبر رخ داد و با نامه اى از سوى آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. به دنبال آن، مسیحیان در مجلس عمومى خود، پیش گویى کتاب هاى آسمانى را درباره آن حضرت خواندند. سپس نمایندگان نجران به مدینه سفر کردند و پس از مناظره با پیامبر، محکوم شدندآن گاه قرار شد میان آن حضرت و نجرانیان مباهله برگزار شود و دو طرف، اثبات حقانیت خود را به خدا واگذار کردند تا هر کدام حق را مى داند و کتمان مى کند، به عذاب الهى گرفتار شود. آیه قرآن نیز مبنى بر اجراى مباهله نازل شد و مقام باعظمت اهل بیت علیهم السلام را به همه فهمانید.

 

اصل مباهله

اصل مباهله آن است که دو نفر یا دو گروه پس از مناظره و استدلال در برابر یکدیگر، به نتیجه اى که مقبول دو طرف باشد، نرسند و هر یک ادعاى کتمان عمدى حق را از سوى دیگرى داشته باشد. آنها در این مرحله براى اثبات ادعاى خود، مسئله را به خدا واگذار مى کنند و هر یک از خدا مى خواهد که اگر دیگرى در ادعاى خود به عمد دروغ مى گوید و حق را دانسته، کتمان مى کند، بى درنگ، عذاب را بر او نازل کند تا حق روشن شود. در چنین برنامه اى که دستورى الهى است، خداوند به سرعت پاسخ مى دهد تا حجت را بر مردم تمام کند؛ چنان که در روزگار پیامبران، این مسئله بارها اتفاق افتاد و مخالفانشان با معجزه الهى دچار عذاب شدند و حق بر همه آشکار گردید.

 

مباهله، اعتقادى استوار

مباهله، آفتابى همچون غدیر بود که روزى طلوع کرد و براى همیشه چراغ راه شیعه در طول تاریخ شد. پس از نپذیرفتن مباهله از سوى مسیحیان نجران، دفتر مباهله هیچ گاه بسته نشد، بلکه اوراق پرافتخار آن فرا روى تاریخ گشوده ماند. با اینکه مباهله اى انجام نشد، ولى اعتقادى بلند به یادگارماند که صاحبان آن اهل بیت علیهم السلام بودند و استفاده از مفاهیم آن، درس فکرى شیعه شد. در طول تاریخ، ازیک سو، اهل بیت علیهم السلام در مقاطع مختلف با ذکر این ماجرا و آیه مباهله، ناآگاهان مستضعف را هدایت و دشمنان مغرض را سرکوب کردند و از سوى دیگر، دشمنان در بین خود یا در مجالس عمومى و خصوصى به این فضیلت اهل بیت علیهم السلام اقرارکرده اند.



برگرفته از سایت پایگاه تخصصی مسجد
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۲
پیام غدیر

نظرات  (۲)

۱۱ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۳۹ What do you do for Achilles tendonitis?
It's very effortless to find out any topic on web as
compared to textbooks, as I found this paragraph at this web page.
۱۲ تیر ۹۶ ، ۱۳:۰۴ زهرا محمودی
جالب بود