مـباهـلـه

اعمال روز بیست و چهارم ذی الحجه

پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۳۱ ب.ظ

Image result for ‫اعمال شب و روز مباهله‬‎

روز بیست وچهارم ذی الحجه

بنابر اشهر روزى است که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله با نصاراى نجران مباهله کرد، و پیش از مباهله عبا بر دوش مبارک گرفت، و حضرت امیر المؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام را زیر عبا جا داد و فرمود:
"پروردگارا هر پیامبرى را اهل بیتی بوده، که مخصوص ترین خلق نسبت به او بودند، خدایا اینان اهل بیت من هستند، از ایشان شک و گناه را برطرف ساز، و پاک کن ایشان را پاک کردنى کامل."
 پس جبرائیل نازل شد، و آیه تطهیر را در شأن ایشان فرود آورد،
آنگاه رسول خدا صلى اللّه علیه و آله آن چهار بزرگوار را براى مباهله به بیرون برد، چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد، و حقیقت آن حضرت و آثار نزول عذاب را مشاهده کردند، جرأت بر مباهله را از دست داده، و استدعاى مصالحه و قبول جزیه کردند.
در این روز حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد، و آیه "انّما ولیکم اللّهدر شأن آن حضرت نازل گشت.

در هر صورت این روز داراى شرافت بسیاری است، و در آن چند عمل وارد است:

 اوّل: غسل.
دوّم: روزه گرفتن.
سوّم: خواندن دو رکعت نماز، که در وقت و کیفیت و ثواب مانند نماز روز عید غدیر است، و اینکه «آیة الکرسى» در نماز مباهله باید تا"هم فیها خالدون"

خوانده شود.
چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، که شبیه به دعاى سحر ماه رمضان است، و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس نقل کرده اند، ولى بین روایات آن دو بزرگوار اختلاف زیادى است.

پنجم: دعایى که شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس پس از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، روایت کرده اند بخواند، اول آن دعا «الحمد للّه ربّ العالمین» است.
در این روز دادن صدقه به تهیدستان به خاطر پیروى از مولاى همه مردان و زنان با ایمان، و زیارت آن حضرت، شایسته است، و مناسب تر زیارت جامعه است.

نظرات  (۲)

۲۳ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۲۴ فرناز فرزان
تشکر از زحماتتون
التماس دعا
۲۳ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۰۰ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
خدا قوت