مـباهـلـه

فقه غدیر

جمعه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۰۰ ب.ظ

Related image


غدیر دریایى از معارف است.

 فقه،فرهنگ،کلام،اخلاق و تفسیر،همه را دارد؛ ولى دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است،  هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه ‏هاى گرانبهایى را به ساحل ‏نشینانش ارزانى داشته است.

 

*  مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سى و شش عمل را در این روز مستحب شمرده‏ اند که ما در پست بعدی آنها را ارائه مى‏ کنیم.

 

 * این تعداد حکم براى یک روز نشان از اهمیت،  حساسیت و عظمت آن دارد. در اسلام براى هیچ روزى،  هر چند بسیار مهم و مقدس،  این تعداد حکم ارائه نشده است. در برخى از روزهاى مهم مانند فطر و قربان،  عرفه و مباهله اعمال متعددى مستحب شمرده شده،  ولى اگر همه آنها را به یکدیگر ضمیمه کنیم،  با مستحبات غدیر برابرى نمى‏ کنند.

 

 * دومین ویژگى فقه غدیر جامعیت است. در هر زمینه ‏اى عملى وارد شده،  اعمالى جامع و بى کم و کاست؛ از عمل عبادى تا برنامه سیاسى همایش و طرح اقتصادى ایجاد مساوات همه در فقه غدیر گرد آمده است. گستردگى و غناى این اعمال چنان است که مى ‏توان گفت در آینه فقه کامل غدیر کمال دین تجلى یافته است.

 

*  سومین ویژگى فقه غدیر این است که براى اعمال آن فضیلت هاى منحصر به فرد قرار داده ‏اند؛ که در جاى دیگر به چشم نمى‏ خورد و این حتى از فضیلت هاى ماه رمضان نیز بیشتر است.

مرحوم میرزا جواد آقا تبریزى مى ‏گوید:« فضیلتى که براى روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلت هاى ماه رمضان زیادتر است. »  (1)

 

*  در خلال اعمال غدیر به برخى از این فضیلت ها اشاره خواهد شد. چرا این حجم از اعمال را،  با آن همه فضیلت،  براى روز غدیر قرار داده‏ اند؟

امام صادق (ع) در پاسخ بدین پرسش مى‏ فرماید: 

« اعظاما لیومک؛ (2) تا با این اعمال روز غدیر را بزرگ بدارى » .

این سخن امام ششم(ع) دو حقیقت را آشکار مى‏ سازد:

یکى اینکه باید روز غدیر را بزرگ داشت.

دیگر اینکه بزرگداشت غدیر با انجام دادن اعمال ویژه این روز تحقق مى ‏یابد.



1)ـ المراقبات،  میرزا جواد آقاى تبریزى،  ص 217 و .218

2)ـ بحارالانوار،  ج 95،  ص .302

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۷
پیام غدیر

نظرات  (۱)

۱۷ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۰۶ منصوره 🌹🌹🌹
مفید بود
مرسی