مـباهـلـه

Image result for ‫معیارهای انتخاب کارگزاران در سیره سیاسی امام علی (ع)‬‎

برخی از خصوصیات فردی ممکن است به شکل اوصاف رذیله در افراد وجود داشته باشد و مانع خدمت رسانی به مردم شوند. از این‌رو، می‌بایست مورد ملاحظه انتخاب کنندگان کارگزاران قرار گیرند. چراکه انتخاب و دستورالعمل‌های سیاسی هر قدر کارساز و مؤثر باشد و بتواند کارگزاران مؤمن و متعهدی را گزینش نماید، با این وجود، در مقام اجرا و عمل، خواه ناخواه با موانع و مشکلاتی مواجه خواهد شد. این مشکلات بیش‌تر ناشی از ویژگی‌های منفی کارگزاران است; زیرا سیاست وق‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍درت، به طور طبیعی، آفت‌زاست و بدین روی، سیاست‌مدار بیش ازهرکس دیگری، در معرض خطا و نافرمانی خدا قرار دارد. در این جا، به برخی ویژگی‌های منفی، که ممکن است دامنگیر کارگزاران سیاسی‌ شود و در نتیجه آن‌ها نتوانند به صورت شایسته انجام وظیفه کنند، اشاره می‌‌گردد:

1ـ غرور و خودبینی

2ـ انحصارطلبی

3ـ هواپرستی

جمع بندی

آنچه درباره انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی‌و کادر سیاسی از منظر امام علی(ع) گفته شد، می‌توان به اهمیت و فراگیر بودن آن، درهمه سطوح و مقاطع تحصیلی و حتی درکانون‌های خانوادگی پی برد و توجه مسؤولان و برنامه ریزان کشورها را بدان جلب نمود، زیرا با انتخاب درست کارگزاران از نظر دینی و سیاسی، می‌‌توان از بروز بسیاری از بحران‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

بر اساس اندیشه سیاسی امام علی(ع)، عوامل متعددی در فرایند انتخاب کارگزاران نقش دارد و باید با در نظر گرفتن آن‌ها، به گزینش زمامداران جامعه پرداخت. نقش دین، خدا‌محوری، حق‌مداری و امثال آن که ریشه در اعماق فرهنگ و سنّت کهن اسلامی‌دارند، در شکل‌گیری نگرش‌های سیاسی و تأثیر آن بر گرایش‌های زمامداران روشن است. از‌ این‌رو، در این نوشتار به ملاکهای انتخاب کارگزاران و قانون گذاران از دیدگاه امام علی(ع) اشاره شد و اگر در هر جامعه‌ای به این معیارها توجه نماینده در خوش بختی همراه با پیشرفت و تکامل زندگی خواهند کرد.همچنین روش‌های اجرای برنامه‌های سیاسی نیز به نوبه خود، دارای اهمیت است، این موضوع از فرمان‌های گوناگون حضرت علی(ع) به زمامداران نظام اسلامی‌ به روشنی قابل استفاده می‌‌باشد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۶
پیام غدیر

نظرات  (۱)

۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۴:۱۱ Do compression socks help with Achilles tendonitis?
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a
amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you!

However, how could we communicate?
پاسخ:
Send me your web address; send me your email or telegram