مـباهـلـه

بهترین خواسته، بهترین پند

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ق.ظ


بهترین خواسته، بهترین پند

نوف بکائى که یکى از اصحاب و علاقه مندان حضرت امیرالمؤ منین علىّ صلوات اللّه علیه است، حکایت کند: 

در آن هنگامى که حضرت علىّ علیه السلام در حوالى کوفه در محلّى به نام رَحبه اقامت داشت ، به دیدارش رفتم و پس از احوالپرسى ؛ به ایشان گفتم : مرا پندى ده . 
مولاى متّقیان ، علىّ علیه السلام فرمود: اى نوف ! به هم نوعان و دوستان خود محبّت و مهر ورزى کن ، تا آنان نیز به تو مهر ورزند.
به حضرتش گفتم :اى سرورم ! بر نصایح خود بیفزاى . 
فرمود: به همگان نیکى و احسان کن ، تا احسان ببینى . 
گفتم : باز هم پندى دیگر بیفزاى تا بیشتر بهرمند گردم ؟ 
حضرت فرمود: از مذمّت و بدگوئى نسبت به دیگران دورى کن وگرنه طُعمه سگ هاى دوزخ خواهى گشت . 
سپس اظهار داشت :

  • اى نوف ! هر که دشمن من و دشمن امام بعد از من باشد، اگر بگوید: حلال زاده ام دروغ گفته است . 
  • نیز هرکه زنا و فحشاء را دوست دارد و بگوید: حلال زاده ام ، باز دروغ گفته است . 
  • همچنین کسى که نسبت به گناه بى باک و بى اهمّیت باشد، اگر ادّعاى ایمان و خداشناسى کند، بدان که او هم دروغ گفته است . 
  • اى نوف ! رفت و آمد و دیدار با خویشان خود را قطع مکن تا خداوند بر عمرت بیفزاید. 
  • خوش اخلاق و نیک خوى باش ، تا خداوند محاسبه ات را ساده و سبک گرداند. 
  • اى نوف ! چنانچه بخواهى که در روز قیامت همراه و هم نشین من باشى ، هیچ گاه یار و پشتیبان ستمگران مباش . 
  • و بدان که هر که ما را در گفتار و عمل دوست بدارد، روز قیامت با ما اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محشور خواهد شد، چه این که در روز قیامت ، خداوند هر کسى را با دوست مورد علاقه اش محشور مى نماید. 
  • اى نوف ! مبادا خود را براى مردم بیارائى ؛ و با معصیت و گناه ، با خداوند مبارزه کنى ، چون روز قیامت شرمسار و رسوا خواهى شد. 
  • سپس در پایان فرمود: اى نوف ! به آنچه برایت گفتم اهمیّت ده و عمل نما، که سبب سعادت و خیر تو در دنیا و آخرت خواهد بود.(1)

پی نوشت:

1-الکنى و الا لقاب : ج 2، ص 89 .

منبع:چهل داستان و چهل حدیث از امام علی علیه السلام، حجه الاسلام و المسلمین عبدالله صالحی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۱
پیام غدیر

نظرات  (۲)

۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۲:۵۷ How much can you grow from stretching?
Great article! We are linking to this great
article on our site. Keep up the good writing.
سلام
بسیار زیبا
دست  شما  درد نکنه 
خدایا  مارا  از ره پیروان  حقیقی مولایمان  قرار بده