مـباهـلـه


شیوه و رفتار امام علی علیه‌السلام با فرزندانش، بر‌‌ همان مبنایی استوار بود که خود بر آن اساس، از سوی پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تربیت شده بود و معتقد بود که فرزند را بر پدر و پدر را بر فرزند حقوقی متقابل است؛ «حق فرزند بر پدر آن است که بر او نامی نیک بگذارد. ادب نیکو و پسندیده بیاموزد و قرآن را به او آموزش دهد و در مقابل، حق پدر به فرزند آن است که از پدر فرمان برد، جز آنجا که اطاعت از پدر، در مسیر سرپیچی از فرمان خداوند باشد.» [۱]

حضرت در بیانی زیبا،
 در مورد فضایل و ارزش‌های تعالی در زندگی، به امام حسن و حسین علیهماالسلام چنین می‌آموزد: «تقوا داشته باشید. به دنبال دنیا و مظاهر آن نباشید؛ حتی اگر دنیا به شما روی آورد، بر هر چه از مواهب دنیایی است و از دست می‌دهید، تأسف نخورید. به حق سخن بگویید. برای پاداش الهی کار و کوشش کنید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. در کار‌هایتان نظم داشته باشید. برای ایجاد صلح و آشتی بین مردم تلاش کنید. حال و وضعیت یتیمان را مراعات کنید و نگذارید از بین بروند. همسایگان خود را رعایت کنید. در عمل به قرآن، مبادا دیگران بر شما پیشی گیرند. همواره مواظب نماز باشید. امر به معروف و نهی از منکر را هرگز ترک نکنید که در آن صورت، بدان بر شما تسلط پیدا کرده، دعایتان مستجاب نخواهد شد. بر شما باد همبستگی و از تفرقه و پشت کردن به یکدیگر بپرهیزید!» [2]


همچنین حضرت علی علیه‌السلام در خصوص چگونگی تربیت آنان می‌فرمود: «هر کسی فرزند کودکی داشته باشد، باید کودکی کند.» [3]

حضرت علی علیه‌السلام در این فرمایش ارزشمند، نکته اساسی و حکمت آمیز را مطرح کرده که با هر کس باید به زبان خود او سخن گفت و رفتار کرد؛ چه اینکه فاصله زمانی و فاصله فکری و فرهنگی میان افراد، مانع از آن است که بتوانند همدیگر را به درستی درک کنند.

در توصیه‌ای آموزنده و پر از حکمت حضرت، در خصوص رعایت موقعیت زمانی کودکان و فرزندان و فاصله میان دو نسل می‌فرماید: «فرزندان خود را به آداب و نوع تربیت خود محدود نکنید؛ زیرا آنان برای روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده‌اند.» [4]

توجه نداشتن به مولفه‌هایی همچون فاصله‌ سنی، زبان و اقتضائات زمانی و غفلت از گذر زمان و تغییر آداب و رسوم، در امر تربیت فرزندان، نه تنها مفید نیست، بلکه خسارت‌های جبران ناپذیر و فراوانی را به بار خواهد آورد.

امام علی علیه‌السلام، با توجه به این گونه مسائل، در نامه‌ای تفصیلی به امام حسن علیه‌السلام، شیوه و نوع رفتار و اصول تربیتی و پرورشی خود را که درمورد فرزندش اعمال کرده، برای او نوشته است. [5] آن حضرت نه تنها به جهت نظری، به تعلیم و تربیت فرزندان خود می‌پرداخت، بلکه از جهت عملی نیز به این امر توجه می‌کرد و در زندگی اجتماعی به آنان مسؤلیت می‌داد و از آنان انتظار داشت که به آموزه‌هایش پاسخ شایسته دهند.

امّا نمونه‌هایی از این مسؤلیت‌ها و وارد کردن آن‌ها به حوزه مسائل اجتماعی، بدین شرح است:

امام علی علیه‌السلام، برای اینکه به فرزند خود شخصیت و مسؤلیت دهد، مثلا داوری و قضاوت مردی که برای آزادی فردی بی‌گناه از قصاص، به قتل اعتراف کرده بود، به امام حسن علیه‌السلام واگذار کرد و حضرت نیز قضاوت فرزندش را پسندید و قضاوت او را تأیید کرد. [6]

همچنین حضرت، فرماندهی ده هزار نفر از سپاهیان را در جنگ صفین به امام حسین علیه‌السلام واگذار کرد. [7]

............................................................. 


منبع:


1. نهج البلاغه، حکمت ۴۰۰
2. همان، نامهٔ ۴۷

3. وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۰۳
4.  ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۶۷
5. نهج البلاغه، نامه ۴۷

6. الکافی، ج ۷، ص ۲۸۹
7. نهج البلاغه، خطبهٔ ۱۸۱

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۶
پیام غدیر

نظرات  (۳)

I know this web site gives quality depending articles and extra stuff, is there any other web site which provides these kinds of
things in quality?
پاسخ:
قطعا وبسایت های باکیفیت دیگری در این زمینه هست
برخی از انها در کادر سمت چپ وبلاگم تحت عنوان پیوندها اورده شده است
Thank you a lot for sharing this with all of us you really recognize what you're talking approximately!
Bookmarked. Please also visit my site =). We will have a hyperlink trade
arrangement among us
پاسخ:
Send me your website address
۱۲ شهریور ۹۶ ، ۰۱:۵۹ How do you treat Achilles tendonitis?
Hello there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm
not seeing very good success. If you know of any please
share. Cheers!